Підготували:
Вчитель георафії
Казенна Олена Василівна
Вчитель музики
Розенцев Володимир Леонідович
Тема: Природа і музика Українських Карпат.
Проблема. У чому краса мальовничого краю Українських Карпат ?
Ми вирішимо цю проблему в кінці уроку, вивчивши новий матеріал.
Мета уроку:
- сформувати в учнів систему знань про Українські Карпати, особливості географічного положення, клімат, рослинність, тваринний світ; показати музичність та співучість українського народу у Карпатах;
- розвивати пізнавальний інтерес, допитливість, забезпечити єдність географічних та музичних знань; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, працювати з картографічним матеріалом;
- виховувати любов та бережне ставлення до природи, стійкий інтерес до шкільних предметів, розкриваючи зв`язок між ними.
Обладнання: атласи, підручники, фізична карта України, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, виставка малюнків учнів «Карпатські краєвиди» та малюнки із зображенням рослинного та тваринного світу Карпатських гір, гербарії рослин, відеофільми: «Водоспад "Дівочі сльози", «Долина нарцисів», повідомлення учнів, записи пісень, коломийок, звучання трембіти та сопілки.
Форми і методи роботи: розповідь, пояснення, групова робота, робота з картами атласу, «Навчаючи-вчуся», «Мікрофон», «Незакінченні речення». «Географічний практикум».
Тип уроку: бінарний.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Добрий день, діти! Повернімося обличчям до гостей і привітаємося.А тепер, подивіться один на одного і посміхніться. І з цим промінчиком добра, що заіскрився на ваших обличчях ми і розпочинаємо урок.
Девіз нашого уроку : «Людина доти могутня й непереможна, поки вона вірна законам природи — пізнаним і непізнаним, не нею встановленим». (О. Сухомлинський).
Вч. географії. Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Тому що вести його будуть два вчителя – вчитель географії, я- Олена Василівна та вчитель музики Володимир Леонідович.
Географія та музика – два шкільних предмета, два полюса людської культури. Вивчаючи географію, ми поринаємо у світ захоплюючої науки, знання якої не тільки формує загальні уявлення про природні закономірності, а й має велике прикладне значення.
Вч. музики. Слухаючи музику, ми переносимося у магічний світ звуків і не задумуємося над тим, що світ звуків та простір природи знаходяться поруч один з одним. Сьогодні ми з вами покажемо, як позв’язані між собою музика і географія.
Слайд 1
Отже, тема нашого уроку: «Природа і музика Українських Карпат». Запишемо в зошити дату та тему уроку.
Слайд 2
Мета уроку. Розглянути особливості географічного положення, рельєфу і геологічної будови, клімату, рослинності, тваринного світу Українських Карпат та показати музичність і співучість українського народу.
Проблема. У чому краса мальовничого краю Українських Карпат?
А, вирішимо ми цю проблему в кінці уроку, вивчивши новий матеріал.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Вч. географії. Діти, а зараз повторимо вивчене на минулому уроці, проведемо бліц-опитування. За кожну правильну відповідь на запитання ви отримаєте по 0,5 б.
Слайд 3 Бліц-опитування
- Скільки відсотків площі України займає степова зона?
- Які причини безлісся степу?
3. В якому році у межах степу був заснований біосферний заповідник
Асканія Нова?
4. На які підзони поділяється степова зона?
А, зараз перевіримо отримані результати.
Слайд 4 Відповіді
- 40 %.
- Недостатнє атмосферне і грунтове зволоження.
- У 1898 році.
- Північно-степова, середньо-степова, південно-степова підзона.
Порахуйте бали та виставте собі оцінки у картки самооцінювання, які лежать у вас на столі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вч. географії. Сьогодні на уроці ми помандруєм в даль:
На захід України - в Карпати, гірський край.
Тут озера, швидкі річки, полонини, болота,
Тут ростуть стрункі смеріки, мінеральна тут вода.
Тут природа, наче казка, відпочинок для усіх,
Всіх запрошую! Будь ласка, побувайте в диві цім!
Тож, розпочнемо знайомство з Українськими Карпати.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Вч. географії. Пропоную побудувати роботу над темою за таким планом.
Слайд 5
План уроку
1. Географічне положення, рельєф і геологічна будова Українських
Карпат.
2. Клімат. Внутрішні води. 3. Рослинний покрив і тваринний світ.
4. Пісні, коломийки, музичні інструменти, святковий одяг та
відомі співаки і співачки Українських Карпат.
Вч. географії. Робота на уроці буде проходити по группах. Учні класу об’єднані в дві групи: 1 група «Знавці географії» та 2 група «Знавці музики», кожна група придумала та виконала свою емблему, якою прикрашений загальний стіл.
Метод «Навчаючи-вчуся»
Учні, отримавши завдання заздалегідь, працювали над власним дослідженням, і сьогодні на уроці кожна група розповідає про результати своїх досліджень, презентує свою роботу за допомогою комп’ютерної презентації. Решта учнів заповнює таблицю використовуючи презентації доповідачів.
Діти! У кожного з вас на парті лежать : підручники, зошити, атласи, контурні карти, таблиця «Основні риси природи Українських Карпат», яку ви будете заповнювати на протязі всього уроку і картка самооціню-вання, в якій ви будете виставляти собі бали, за кожен вид роботи, а в кінці уроку виставите бал за весь урок.
Вч. географії. (Показуючи на карті ) Українські Карпати... Величні і неповторні в красі своїй гори.
Милуватися горами приємно, але важливіше знати їхню історію, їхні особливості і примхливий характер.
І так, перше завдання для групи знавці географії. Географічне положення, рельєф і геологічна будова Українських Карпат.
На виконання цього завдання у вас – 5 хв.
Результати роботи групи представляє Грюков Артем.
(Під час розповіді вчитель показує на карті гору Говерла.)
Слайди 6,7,8.
Повідомлення
Географічне положення, рельєф і геологічна будова Укр. Карпат.
Горотворення, підняття і активні деформації розпочались -10 -15 млн.р. тому, а раніше на цих площах були морські басейни. Українські Карпати є однією з провінцій великої Карпатської гірської країни, що пролягає в Середній Європі. Карпати розташовані на території Чехії, Словаччини, Польщі, України, Румунії, Угорщини. Найвища вершина усіх Карпат г. Ґерлаховські-Штіт (2655 м) – на кордоні між Словаччиною і Польщею. Українські Карпати, які мають назву Східні або Лісисті, простягаються з північного заходу на південний схід на 280 км, а з північного сходу на південний захід - на 110 км. Вони займають 6 % від рельєфу України. Українські Карпати середньовисотні гори, молоді, утворились в альпійську епоху горотворення. За рельєфом Карпати поділяють на три частини: Передкарпатська височина, Українські Карпати, Закарпатська низовина. Про те, що гори формуються й нині свідчать інтенсивні вертикальні і горизонтальні рухи. Головну роль у геологічній будові Карпат відіграють осадочні товщі пісковику, глинистих сланців, мергелю. Карпатська фізико-географічна країна сформувалася в межах великої тектонічної структури в складі Середземноморського рухливого поясу-Карпатської складчастої системи.
Про походження назви гір є легенда, яку нам розповість Недосекова Ірина
( під час розповіді звучіть сопілка і трембіта )
ЛЕГЕНДА КАРПАТ
Колись на нашій землі була величезна рівнина, кінця краю якій не було видно. Володарем цього краю був велетень на ім»я Силун. Були в Силуна слуги, що обробляли землю, хліб вирощували, за худобою доглядали. Люди працювали від зорі до зорі, багатство примножували, та не собі, а господарю. Поміж них служив у Силуна один хлопець на ім»я Карпо.
Коли хлопець вирішив повернутися додому, він був певен, що за добру працю пан заплатить йому та він повернеться до матері не з порожніми руками.
Одного разу вночі, коли Карпо вийшов на двір то зустрів пана і попросив у нього платню за роботу. Силун подумав, що слуга жартує,бо ніхто не смів прохати від нього того. За таку зухвалість Силун пообіцяв загнати хлопця під землю та Карпо не звертав увагу на панську погрозу. Тоді розлючений пан схопив хлопця і вдарив ним об землю. Утворилася яма, але слузі нічого не сталося, він підхопився, схопив Силуна і вдарив ним об землю. Земля не витримала тих ударів і розкололася. І опинився Силун у підземній печері. Він намагався вибратися з-під землі, але від його ударів на землі з’являлися гора за горою. А там де бив найсильніше, з’явилися .. гори Карпати.
Вч.географії. (Показати на карті ). Орографічно Українські Карпати можна поділити на: Зовнішні Карпати ( Бескиди, Горгани, Покуття) Центральні Карпати ( Верховинський вододільний хребет) і Внутрішні Карпати (Чивчинський хребет, гірський масив Чорногора), на якому розташована найвища точка Українських Карпат - г.Говерла 2061м.
Прийом «Географічний практикум». Діти, а зараз треба виконати таке завдання: зайдіть в атласі на с. 10-11 гори Карпати та підпишіть на контурній карті с.13 : Зовнішні Карпати, Центральні Карпати та Внутрішні Карпати – гірський масив Чорногора та найвищу точку Укр. Карпат г.Говерлу. На виконання цього завдання у вас є 1-2хв.
Не забувайте заповнювати таблицю та виставляти бали за свою роботу в картки самооцінювання.
(Грюков Артем) Про походження назви гори Говерла є легенда, яку нам розповість Гусєв Євген? (під час розповіді звучіть трембіта )
ЛЕГЕНДА ПРО ГОВЕРЛУ
Угорський барон Янош Нодь вирішив першим побувати на найвищій горі Карпат і назвати її своїм ім'ям. Узяв він із собою двадцять слуг і вирушив у дорогу. Діставшись підніжжя гори вони розбили табір, щоб перепочити. Нарешті перепочивши вирішив Нодь, що час вже підкорювати гору. Нелегкий шлях видався: хащі густі, каміння колюче, повалені бурею товсті колоди. Знемагали люди, падали від утоми, лише барон не бачив і не відчував нічого, окрім бажання підкорити гору. Раптом закрили літнє сонце тяжкі чорні хмари, посипав густий сніг, піднявся вітер - почався справжній буран. Кинулися люди хто куди, рятуючись від стихії. За ніч випало багато снігу. Лише третина людей повернулася до табору - інші загинули, в тому числі і барон Нодь. Ті, що повернулися, тільки одне промовляли: «Говерло! Говерло!» У перекладі з угорської це означає «вершина вся в снігу». Відтоді й назвали гору Говерлою.
Жиленко Олег (продовження). В Центральних Карпатах знаходяться карпатські перевали та полонини . Полонини- це безлісі, найвищі ділянки гори в карпатах. Вони, як магніт, притягують до себе людей. Це чудові краєвиди Карпат, про які написано дуже багато віршів та пісень.
Вч. музики. А однією з таких пісень є пісня «Край, мій рідний край», яка зараз і прозвучіть у виконанні вчителя географії Олени Василівни та учениць 8-го класу. Звучіть пісня.
Жиленко Олег (Продовження) Значну роль у формуванні рельєфу відіграють давні і сучасні річкові долини, утворюючи подекуди глибокі ущелини. Не обійшлось тут і без карстових процесів, які сформували печери, лійки, жолобоподібні заглиблення - кари. Для Карпат характерні несприятливі природні процеси такі, як зсуви і землетруси.
Українські Карпати багаті на корисні копалини. Тут є великі поклади мармуризованих вапняків, особливо цінними є білий скульптурний мармур, пісковики, гравій, доломити. Є родовища нафти, газу, поклади марганцевих і залізних руд та руд кольорових і благородних металів.
Вч. географії. Друге завдання для групи знавці географії це - клімат та внутрішні води. На виконання цього завдання у вас – 5 хв.
Слайди 9. Клімат.
Результати роботи групи представляє Дриль Катерина .
Клімат змінюється з висотою. Важливим кліматотвормин чинником Карпат є рельєф - висота, стрімкість схилів, залісненість території. Температура повітря на кожні 1000 м зменшується на 6 °С, а атмосферний тиск на кожні 105 м зменшується на 10 мм рт. ст. Клімат теплий, помірно-континентальний, з циклонами і антициклонами з Атлантики. На території гірської країни панують західні вітри і південно-західні циклони, з якими пов'язана велика кількість опадів. Найбільше опадів випадає влітку в село Руська Мокра (2238 мм), найменше взимку- 700 мм. Середня температура повітря в січні -3 і -5 градусів, а у липні +18 і + 20 градусів. Для вершин характерна висока вологість повітря, значна тривалість морозного періоду, низькі температури. На вершинах гір середня температура січня - 6 - 12 , а липня +8 - +14 градусів. Зима м'яка, багатосніжна, з тривалими відлигами, а літо не жарке, з дощами. Загалом за рік переважає циклональна циркуляція повітряних мас. Повітря, що приносять циклони, піднімається по південнозахідних схилах гір, охолоджується і залишає там частину своєї вологи у вигляді дощу і снігу. У горах не має льодовиків і постійної снігової лінії. Але на окремих ділянках сніг лежить до середини літа.
Внутрішні води
Слайд 10,11, 12. Річки : Дністер, Дунай, Тиса, Прут, Черемош, Теребля.
Вч.географії. У Карпатах сформувалася найбільш густа річкова мережа в Україні. Тут протікає більше 500 великих і малих річок. Такі річки, як Дністер і його притоки - Стрий, Свіча, Лімниця та Дунай і його притоки — Прут, Черемош, Тиса. (Показати на карті).
Результати роботи групи представляє Негуторова Тетяна.
Долини карпатських річок пролягли здебільшого в міжгірних улого-винах і поперечних розломах хребтів. Усі річки мають стрімку течію та змішане живлення. Для річок характерні водоспади, які є практично на всіх карпатських річках - це окраса місцевих краєвидів. Гук І,ІІ,ІІІ, Гуркало, Капливець та «Дівочі сльози» на р. Дністер.
*Хвилинка релаксації . Подивіться відео про невеликий але красивий водоспад з романтичною назвою "Дівочі сльози" на р. Дністер
(Продовження під час відео) Навесні й на початку літа під час танення снігу, а також під час літніх злив карпатські річки стають повноводними, виходять з берегів і завдають великої шкоди. Для Карпат, крім паводків
і повеней, з несприятливих природних явищ характерні ще й селі - короткочасні бурхливі потоки, що несуть грязьово- кам'яний матеріал, вони руйнують будівлі, замулюють водосховища.
У Карпатах мало озер. До того ж вони невеликі і знаходяться високо в горах, і майже всі у Рахівському районі. Озеро Бребенескул на висоті- 1801 м., о.Несамовите-1750 м., о.Верхнє -1628 м.. Найбільше і найкрасивіше, оточене мальовничими горами є озеро Синевир, воно розташоване на висоті 989 м.
Вч.географії. (Показати на карті озера Карпат)
Слайд 13,14. Озера: Бреденескул, Несамовите, Синевир.
Прийом «Географічний практикум».
Завдання: знайти в атласі річки: Дністер і його притоки Стрий, Свіча та Дунай і його притоки Тиса, Прут. Озера: Бребенескул, Несамовите, Синевир та підписати їх на контурній карті. На виконання цього завдання у вас є 1- 2хв.
Не забувайте заповнювати таблицю та виставляти бали за свою роботу в картки самооцінювання.
Вч. географії. А, про походження та назву озера Синевир є легенда, яку нам розповість Утегенова Олександра. ( Під час розповіді звучіть мелодія сопілки )
Легенда про озеро Синевир.
У давні часи гори Карпати належали багатому графові, на якого працювали верховинці. У графа була красуня-дочка Синь. Дівчину звали так тому, що в очах її, здавалось, була зібрана вся синь бездонного карпатського неба.
Якось граф наказав везти себе у гори — хотів подивитись, чи добре працюють лісоруби. А донька попросилась разом із ним. Поки граф займався справами, Синь пішла на полонину назбирати квітів. Раптом дівчина почула звуки сопілки, озирнулась і побачила хлопця - то був Вир — чабан. Синь підійшла до нього, і Вир занімів, вражений її вродою. Дівчина заговорила до нього, а коли йшла з полонини, то вони домовились зустрітись тут завтра — адже покохали один одного з першого погляду.
Минув тиждень, другий, Синь і Вир уже не уявляли життя один без одного, аж тут про їхні зустрічі дізнався батько-граф. Гніву його не було меж, і він заборонив своїй доньці бачитися з чабаном і ганьбити свій рід. Проте Синь вдачею вдалася в батька: змусити її зробити щось проти своєї волі було неможливо. І тоді граф наказав убити Вира. Графські слуги підстерегли чабана і скинули на нього кам'яну брилу зі скелі.
Дізнавшись про це, Синь прибігла до місця загибелі коханого, обхопила руками камінь і заплакала, і стільки сліз пролила бідолашна, що на тому місці виникло озеро. Вода в озері чиста, як сльоза, і синя, як очі Сині, а посередині видніє верхівка тієї кам'яної брили, що вбила її коханого. А озеро люди назвали Синевир.
Вчитель музики. Нелегке життя у населення Українських Карпат, тому й пісні тут схожі на плач. Але є і веселі пісні, називаються вони співаночки.
А зараз прозвучіть пісня « МОЇ СПІВАНОЧКИ» у виконанні Катасонової Марії – 3 хв.
Вч. географії. Наступне завдання для групи знавці музики : рослинний покрив Українських Карпат. На виконання цього завдання у вас – 3хв.
Слайд 15,16,17,18. Рослиність Карпат.
Результати роботи групи представляє Бруєв Євген.
Карпати майже повністю вкриті природною рослинністю, де ростуть понад 70 видів дерев і 110 видів чагарників. Ліси займають близько 40% території. Тому Карпати називають лісистими. Кількість висотних поясів залежить від висоти гір, чим вище підійматися в гори, тим більше знижується поясність, що, в свою чергу, вплинуло на багатство й різноманітність рослинного світу.
Серед рослин є багато ендеміків, які ростуть лише в цьому регіоні та реліктових видів, які залишилися від давніх геологічних епох – це кедрова сосна європейська, модрина польська, тис ягідний, радіола рожева. Дуже багато рослин, які занесені до Червоної книги України – це айстра альпійська, аконіт жакена, зозулині сльози, шафран Гефелів та багато інших.
Українські Карпати вважаються скарбницею лікарських рослин. Жителі гірського краю знають і вживають дуже багато лікарських рослин таких, як: медунка лікарська, первоцвіт дрібний, печіночниця звичайна, бальзамін, ромашка лікарська, молодило гірське та багато інших, а тому мають міцне здоров'я.
У Карпатах дуже багато незвичайних рослин, а от едельвейс – це унікальна рослина.
Слайд 19. Едельвейс.
(Оголошує Бруєв Євген). У Карпатах про едельвейс є легенда, яку нам розповість Кісіль Вікторія.
ЛЕГЕНДА ПРО ЕДЕЛЬВЕЙС
Одна з горянських легенд розповідає, що високо в горах, на неприступних скелях живуть чарівні красуні з розкішними шовковистими косами. Вони з'являються лиш вночі, завдяки міцним кігтям легко пересуваються по стрімких гірських урвищах, саджають на них і плекають прекрасні зірчасті, шовковисто-срібні квіти. Ті квіти, навіть зірвані, не в'януть, а висушені протягом тривалого часу зберігають свою чарівну оригінальну красу. Сміливців, які наважуються залазити на неприступні скелі і рвати ці квіти, гірські красуні здебільшого кидають у прірву. Але, якщо хто схоче зірвати едельвейс для своєї коханої, то скельні діви його не чіпають.
Для горян едельвейс - це символ рідного краю, мужності, щирості, щастя, а ще едельвейс - своєрідна емблема альпінізму.
Вч. географії . А зараз переглянемо відео, ще про одну чудову квітку - нарцис, на честь якої названа « Долина Нарцисів» - 2 хв.
Під час відео повідомлення про долину Нарцисів - Гуляєв Роман.
ДОЛИНА НАРЦИСІВ
Долина нарцисів біля міста Хуста - єдине місце в Україні, де в природних умовах ростуть нарциси. Навесні, як у чарівній казці, вона покривається суцільним килимом білосніжних нарцисів. Їх не висаджувала рука людини. Їх посіяла сама природа. Міжнародна назва нарцисів походить від імен героя грецької міфології Нарциса. Квітка дуже красива з тонким запахом. Про неї створено багато легенд. У одній легенді розповідається, що гордий юнак нікого не любив, крім самого себе. Та якось одна німфа, з якою він навіть не хотів розмовляти, попросила. «О, богине Афродіто! Зроби так, щоб Нарцис покохав кого-небудь, але не діждався відповіді на своє почуття!».
Якось, переслідуючи звіра на полюванні, Нарцис підбіг до струмка, щоб напитися та побачив на спокійній поверхні води своє відображення й закохався в нього. Так покарала його Афродіта. Сів Нарцис над струмком, щоб зручніше було йому дивитися на себе. Він не їв, не пив, а тільки дивився на дзеркальну поверхню води. Так і помер Нарцис над струмком. А на тому місці, виросла біла квітка, яку назвали нарцисом. Ім'я нарциса стало крилатим словом. Його вживають, коли мова заходить про самозакоханих людей, егоїстів, які зневажають усіх, крім самих себе.
Вч.георафії. Наступне завдання тваринний світ Українських Карпат.
Результати роботи групи представляє Овчаренко Антон.
Тваринний світ Українських Карпат
Багатий і різноманітний тваринний світ Карпат. Тут широко представлені всі основні класи тварин: ссавці, птахи, плазуни, земноводні, риби і комахи. Наприклад: олень благородний, козуля, черепаха болотна, вугор європейський. Дуже поширені представники Середземномор'я (саламандра плямиста, жаба зелена), мешканці хвойних лісів Східної Європи і сибірської тайги (глухар, тетерев). Чимало тут і карпатських ендеміків (білка карпатська, тритон карпатський). Тепер у Карпатах акліматизуються нові види: ондатра, єнотовидний собака, омуль байкальський та інші.
Розміщення тварин у Карпатах складне і мозаїчне. Багато видів тварин - мають широкий діапазон поширення. Вони заселяють територію від передгірних рівнин висотою в 200 м до зони субальпійських чагарників висотою 1600 і навіть 1850 м. Обмежене вертикальне поширення мають землерийки, білозубки, тхір степовий, видра, норка, ховрахи, хом'як, ондатра. Високо в гори вони не піднімаються. Типових високогірних видів лише два – бурозубка альпійська і полівка снігова, що мешкають на висотах до 2000 м.
Слайд 20.21,22. Тварини.
У Карпатах є тварини, які занесені до Червоної книги України.
Це такі тварини, як: ведмідь бурий, лелека чорний, ящірка зелена, змієїд, тетерук, бурозубка альпійська, кіт лісовий, горностай та багато інших.
Вч. музики. А зараз завдання для групи знавці музики .
Музичні інструменти, святковий одяг та відомі співаки та співачки Карпат.
Слайд 23, 24. Традиційні музичні інструменти.
Повідомлення учениці Шевченко Анни.
Музичні інструменти та музика Карпат, своїм походженням та розвитком, пов’язана з побутом гірських пастухів та виконанням певних функцій у народних обрядах і усьому житті гуцулів. Музичні інструменти дуже оригінальні і своєрідні та поділяються на такі групи: самозвучні- дзвіночки, било; духові- ріг, трембіта, сопілка; струнні- скрипка, цимбали та ударні- барабан або бубон.
Гуцульщина — місце проживання гуцулів. Вони розселялися по гірських закутках, найбільшим їхнім багатством став товар, який вони виробляли, але хліба на гірській землі родило мало. І тому вони мандрували по селах, для того, щоб продати свої вироби, а щоб прикликати для свого добра найбільше покупців, гуцули грали на сопілках і співали. Поки починали обмін виробів на зерно, прибулі тягли молодиць в танець і співали: гуцалася, гуцалася, гуцалася дівка, вона би ся не гуцала, як би не сопілка. Гоцали тобто пританцьовували, от їх і прозвали гоцули, гуцули.
Повідомлення учениці Катасонової Ольги
Населення Українських Карпат має своєрідну культуру. Навіть одяг відрізняється від звичайного вбрання. Жінки і чоловіки носять коротенькі кожушки без рукавів — кептарі. А на ноги ще й зараз часом взувають ходаки. Ось так виглядає святковий буковинський національний костюм...
Слайд 25. Святковий буковинський національний костюм.
В Карпатах — що не оселя— то витвір мистецтва. Будівлі будували з ялиці та смереки і прикрашали різьбою. А в хаті на жердині висить яскравий одяг, ткані вироби, багато вишитих рушників, гори вишитих подушок на ліжку.
А також, цвіте талант співаків Українських Карпат, таких як: Софія Ротару, Руслана, Дмитро Гнатюк, Василь Зінкевич, Назарій Яремчук, брати Яремчуки та інших.
Слайд 26. 27. Фото співаків.
V. Закріплення нових знань. (5хв.)
Вч.географії. Отже, ми вивчили особливості географічного положення, рельєфу, клімату, рослинн і тварин Українських Карпат, навчилися показувати на карті основні річки і озера, характеризувати природу Карпат. А тепер побачимо чи досягли ми очікуваних результатів. Для закріплення нових знань виконаємо тестові завдання в зошиті. За кожну правильну відповідь ви отримаєте по 0,5 бала.
Слайд 28. Прийом « Експрес - тест».
1. Гірський масив, у якому знаходиться г. Говерла:
а) Чорногорський; б ) Чивчинський; в) Рахівський.
2. За висотою Карпати :
а) високі; б) сердньо високі; в) низькі.
3. Відсутність льдовиків в Українських карпатах пояснюється тим, що...
а) вони мають округлі вершини; б) вони знаходяться в помірному поясі;
в) Їх висота недостатня для утворення постійної снігової лінії.
4. Як називають безлісі вершини Карпат;
а)яйли; б) долини; в) полонини.
5. Найбільш високогірне озеро Карпат:
а) Несамовите; б) Бребенескул; в) Синевир.
6. Озеро Синевир знаходиться на висоті :
а) 989м.; б) 938м; в) 968м.
Поміняйтеся зошитами і зробимо взаємоперевірку :
Слайд 29 Відповіді
1а ; 2 б; 3 в ; 4 в ; 5 б ; 6 а .
Порахуйте бали та виставте собі оцінки у картку самооцінювання.
VІ. Підсумки уроку. (2 хв.)
Вч. географії. Отже, ми закінчили роботу на уроці.
А зараз, я хочу повернутися до проблемного питання, яке стояло на початку уроку. «У чому краса мальовничого краю Українських Карпат?», чи вдалося знайти відповідь на це питання, використовуючи уявний мікрофон, треба закінчити речення ...
- краса мальовничого краю у чудовій природі;
- у гірських річках та водоспадах;
- у високогірних озерах;
- у багатстві рослинного світу;
- у різноманітності тваринного світу ;
- у надзвичайно красивій музиці Карпат.
На сьогоднішньому уроці працювали всі учні класу, але найактивнішими були: Грюков Артем, Негуторова Тетяна, Бруєв Євген, Жиленко Євген, Катасонова Ольга,Шевченко Олександра - вони на високому рівні засвоїли новий матеріал, мають глибокі знання про об»єкт вивчення бо працювали над власним дослідженням та отримують за урок по 11 б. Всім останнім учням я обов»язково виставлю оцінки передивившись картки самооцінювання.
А тепер запишіть у щоденники домашнє завдання.
Слайд 30 VІІ. Домашнє завдання. (1 хв.)
1. Опрацювати текст параграфа 32. 2. Виконати (письмово) завдання 8 на с. 170 у підручнику. 3. Скласти оповідання «Один день в Українських Карпатах».
А зараз звучіть заключна пісня « Ти моя Україно» - 3 хв. (Всі разом)
Вч. географії. Дозвольте мені, на завершення уроку, подякувати Володимиру Леонідовичу та учням 8 –го класу за підготовку та проведення сьогоднішнього уроку. Дякую також всім гостям, які завітали до нас на урок.
|